Skip to content
July 7, 2011 / edgarstein

Kultură

Si până la urmă, ce înseamnă cumtură astăzi? Am să iau de bun textul asta și o să  recunosc că forma arhaică de “tre să-l fi citit pe Schopenhauer” does not an intellectual make. Atunci ce?

Pai să considerăm următoarele: cultura cinematografică, cultura muzicală, cultura benzilor desenate.

Filmele ulizează in mare parte, motive literare consacrate. Spre exemplu, Matrix merge pe cultul mesia-ului neînțeles. Eu știu asta, tu probabil că știi asta dar pulică care abia a dat bac-ul si momentan se plânge cât de nedrept e sistemul, nu știe. Pentru el Matrix e filmul ala fain cu oameni care se îndoaie și pe care-l citează ca fiind profund fără sa cunoasă de ce e el profund de la bun început. N-o să moara prea curand ideile alea vechi, motivele literare, iar generații viitoare or să fie puse in contact cu ele din alte surse. Pe mine, ca cititor de biblie, ma irită să aud de “cât de adânc e filmu’ ăla cu Neo și cum se sacrifică el la final” de parca n-a mai fost scris așa ceva. Subit parcă nu și-au pierdut utilitatea cărtile.

Eu sunt din aceași generație cu aștia de-au promovat doar 45% și cunosc persoane in aceași situație cu mine. Oameni care și-au format o cultură fără să fi petrecut majoritatea primilor 20 de ani din viața lor petrecand ca niste vice regi. Nu are sens, doar pentru că realizăm acum cat de cultivați sunt de fapt puberii aștia, sa mutam pragul a ceea ce constituie o cultură personală. Nu citești marii clasici, te uiti la filme, dar in falusul meu, documentează-te despre ce privești.

Benzile desenate, altă formă de avangardă intelectuala (dacă știi s-o găsești) care stă pe spinarea scriitorilor vechi, e din ce in ce mai populară printre tineri. Ce fac ei? Se rezuma la un rahat pseudo-intelectual Marvel de duzină si se simt satisfacuți cu un caft intre nu mai știu care si Omul Omnipotent. Am pretenții la benzi desenate si probabil o să ma faceți hipstăr dar consider ca le-am citit pe cele mai bune până acum si nu intenționez să-mi cobor standardul. Altfel e când citesti un Alan Moore sau Neil Gaiman și observi intenția autorului in text (Nu iau in calcul componenta vizuală, BD-urile sunt gen hibrid și nu mă complic acum. Mă leg strict de text). Alan Moore în mod repetat încerca sa demonteze mitul omului de fier in Whatever Happened to the Man of Tomorrow? si For the Man Who Has Everything cu riscul de a nișa un gen mainstream de benzi desenate. L-au dat afara până la urmă din cauza voastră, pentru ca nu avea destul caft.

Același lucru e valabil pentru restul de forme de cultură moderne. Sunt citite/vazute si lăsate in pace fără un minim de contemplare asupra experiențelor ce le oferă. Trageți in jos media de cultură si refuz sa va las. Asta e, lasati-mă pe mine sa fiu cel mai hipstăros dar nu ma bagați in seamă dacă se întamplă să stăm la masă undeva. După bere am chef sa-mi argumentez preferințele si ideologia. Așa ma reduce pe mine alcoolul la instinctul primar. Instinctul vostru primar e sa dați din fund. Muie. (mă simțeam vinovat că n-am injurat destul)

Leave a Reply

